вівторок, 3 квітня 2018 р.

Практична робота № 4. Властивості етанової кислоти.


Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.
Урок 50
Тема. Практична робота №4. Властивості етанової кислоти.
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей: : дослідити хімічні властивості етанової (оцтової) кислоти в лабораторних умовах, закріпити теоретичні знання про її властивості; вдосконалити вміння та навички у виконанні хімічного експерименту, формувати вміння формулювати узагальнюючі висновки  та оцінювати результати виконаних дій, стимулювати учнів до вибору раціонального шляху розв’язання завдань, виховувати інтелект.
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок .
Реактиви: розчин етанової кислоти, фенолфталеїн, натрій гідроксид, магній, натрій карбонат.
Обладнання: штатив із пробірками.
Девіз: «Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість»
                                                                                          (Валентин Розов).


Хід уроку
І.   Організаційний момент.
Хай не псується Ваш настрій ніколи ,
З радістю завжди ступайте до школи,
Хай Вам всміхаються діти щодня!
Доброго ранку, доброго дня
Психологічний  настрій учнів на продуктивну роботу.



ІІ.   Відтворення  і корекція опорних знань учнів необхідних для виконання практичної роботи  (слайд №1)
Наскрізна змістова лінія   Громадянська відповідальність
Наголошуємо тему практичної роботи. Звертаємо увагу на мету: «Реалізація знань про властивості оцтової кислоти в практичній діяльності», говоримо, що спробуємо збагатити досвід про застосування оцтової кислоти в побуті.

Фронтальне опитування:
Запитання вчителя
Очікуванні відповіді учнів
1. Назвіть фізичні властивості оцтової кислоти
За звичайних умов це безбарвна рідина з характерним різким запахом, змішується з водою в будь-яких співвідношеннях з утворенням розчину
2. Як довести, що молекула оцтової кислоти дисоціює  і один із йонів, що утворюється, є катіон Гідрогену?
Катіон Гідрогену змінює забарвлення індикаторів (крім фенолфталеїну).
3. З якими неорганічними речовинами вступає в реакцію обміну оцтова кислота?
З  основними оксидами, основами, з солями слабких кислот ( наприклад, із карбонатами)
4. До яких електролітів належить оцтова кислота?
До слабких електролітів.
 Повторюємо правила техніки безпеки: (слайд №2)
l .  Особливої обережності дотримуйтесь під час роботи з кислотами й лугами.
2.   Для виявлення запаху речовини не підносьте посудину близько до обличчя, щоб не вдихати пару чи гази, які можуть подразнити дихальні шляхи. Для виявлення запаху спрямовуйте пару чи газ рухами долоні від посудини до носу.
3. Для виконання дослідів користуйтесь невеликими порціями речовин.
4. При випадковому попаданні кислоти чи лугу на одяг, шкіру чи в очі негайно змийте їх великою кількістю води.
5. Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.
6. По закінченню роботи не забудьте прибрати своє робоче місце і вимити руки з милом.
ІІІ. Мотивація до навчальної діяльності, пояснення - як підходити до виконання практичної роботи, які повинні бути результати, як оформляти звіт.
«Знання можуть бути купою каміння, що задавило особистість. І знання можуть бути вершиною піраміди, на якій стоїть особистість»
                                                                                          (Валентин Розов).
Починаєте роботу над кожним дослідом з відповіді на питання, прогнозування виконання досліду та його результатів. Свої дії та спостереження записуйте в запропоновану таблицю. Після завершення дослідів запишіть у таблицю висновки і відповідні рівняння реакцій у молекулярній та йонно-молекулярній формах.    
ІV. Виконання практичної роботи за інструктивними картками.
Дослід 1. Дія оцтової кислоти на індикатори. До розчину оцтової кислоти добавте розчин лакмусу та метилового оранжевого.
Як змінилося забарвлення розчину? Про що це свідчить?
Д о с л і д 2. Взаємодія оцтової кислоти з основами.
До розчину натрій гідроксиду, забарвленого фенолфталеї­ном, краплями додавайте розчин оцтової кислоти до знебарв­лення розчину фенолфталеїну.
Про що свідчать результати досліду? Запишіть спостереження, дайте відповіді на запитання. Складіть рівняння реакцій у молекулярній та йонній формах.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Д о с л і д 3. Взаємодія оцтової кислоти з металами.
У пробірку з розбавленою оцтовою кислотою помістіть стружку магнію. Спостерігайте виділення газу.
Який газ виділяється? Запишіть спостереження, дайте відповіді на запитання.
Складіть рівняння реакції в молеку­лярній та йонній формах. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Д о с л і д 4. Взаємодія оцтової кислоти з солями.
У пробірку з розчином оцтової кислоти додайте сіль кис­лоти, слабкішої, ніж оцтова, наприклад карбонат нагрію. Спо­стерігайте виділення газу.
Який газ виділяється? Запишіть спостереження, дайте відповіді на запитання.
Складіть рівняння реакції в молеку­лярній та йонній формах. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:_____________________________________________________________________________________________________________________________V. Закріплення знань
Додаткове завдання.
1.     Господиня всипала соду і кухонну сіль в банки, і заплуталась,  куди що всипала. Як застосовуючи властивості оцтової кислоти, можна визначити де яка речовина?
2.     Вапняний наліт на кранах, накип у чайнику - це кальцій карбонат. Як можна позбавитись накипу, використовуючи оцтову кислоту? Які ще кислоти можна для цього використати? Напишіть рівняння реакцій в молекулярній та йонних формах.
VІ.  Домашнє завдання. Повторити властивості етанової кислоти.







Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. Савчин М. М., Ковальчук Н. І. Хімія. Вимірник навчальних досягнень. Діагностично-тренувальні завдання. 9 клас,— Л.: ВНТЛ-Класика, 2004,— 336 с.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии: Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.






Немає коментарів:

Дописати коментар