|
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Тема Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
Цілі:
- Формування ключових компетентностей:
- саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних
ситуацій, готовність навчатися нового;
- інформаційної — вміння здобувати,осмислювати
інформацію, використовувати різні джерела, робити висновки та узагальнення.
- Формування предметних компетентностей: продовжити формувати в учнів поняття про процеси окиснення,
відновлення, окисники, відновники; розвивати навички складання
схеми електронного балансу, добирати коефіцієнти; продовжувати розвивати
в учнів науковий світогляд на основі знань про
причинно-наслідкові зв’язки, продовжувати розвивати в учнів хімічну
мову, пам'ять, мислення (аналіз, синтез), уміння порівнювати, виділяти головне
та робити висновки .
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності, алгоритм складання схем електронного балансу
для окисно – відновних реакцій .
Тип уроку:
узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Девіз: Навколишній світ
– хімічна лабораторія, в якій щосекундно відбуваються окисно-відновні реакції.
Хід уроку
І. Організаційний
момент
Психологічна
розминка.
Щоб ефективніше організувати нашу роботу на
сьогоднішньому уроці, визначимо емоційний стан кожного з нас та цілого класу.
Для цього підніміть картку червоного кольору, якщо у вас
добрий настрій; жовтого – задовільний; білого – складно сказати; синього –
поганий. (На столі у дітей лежить табличка)
Визначення
емоційного стану
Колір
|
Червоний
|
Жовтий
|
Синій
|
Білий
|
Емоційний
стан
|
Добрий
|
Задовільний
|
Поганий
|
Складно сказати
|
Емоційний стан учнів враховується при роботі
на уроці.
1. Перевірка
домашнього завдання.
2. Фронтальна
робота з класом, застосування
інтерактивного методу «Мікрофон».
- Що
відбувається під час процесів окиснення та відновлення?
- Які
речовини називають окисниками, а які відновниками?
-
Назвіть основні положення алгоритму складання рівнянь окисно – відновних
реакцій методом електронного балансу
3. Графічний диктант
Варіант
1: процес окиснення
Варіант
2: процес відновлення
1. Al0 – 3 é → Al+3
2. 2H+1 +2 é → H2 0
3. Ca0 – 2 é → Ca+2
4. 2N+5 +10 é → N2 0
5. Mg0 –
2é → Mg+2
6. N+5 +8é → N-3
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Випишіть
з поданих рівнянь ті, що належать до рівнянь ОВР
1. H2 + Br2 → HBr
2. CH4 + O2 → CO2 + H2O
3. CaCO3 → CaO + CO2
4. C + O2 → CO
5. NaNO3 → NaNO2 + O2
6. HCl +NaOH → NaCl + H2O
2. Групова робота
Перше
завдання для всіх груп: знайдіть ступені окиснення елементів.
Друге
завдання: яка з реакцій є окисно – відновною? Чому? Для окисно – відновних
складіть електронний баланс, зрівняйте коефіцієнти. Визначіть окисник і
відновник.
І група
1. Al2O3, Al2(SO4)3
2. Fe + HCl → FeCl2 +H2
ZnO + HNO3 → Zn(NO3)2
+H2O
IІ група
1. SO2, Ca3(PO4)2
2. Na + H2O → NaOH +H2
MgO + HCl → MgCl2 + H2O
3. Самостійна робота
Завдання: допишіть рівняння реакцій, поставте ступені
окиснення елементів, складіть електронний баланс. Знайдіть окисник , відновник.
І варіант: Mg + O2 →
ІІ варіант: Zn + Br2 →
ІІІ варіант: Fe +Cl2 →
ІVваріант: S + O2 →
4. Самостійна робота за індивідуальними
завданнями
Учні
отримують індивідуальне завдання — рівняння на картці, виконують його під
керівництвом учителя. Через 3-5 хв. учні, які виконали
завдання, обмінюються картками й виконують наступне завдання. Учитель регулює
рівень завдань відповідно до рівня навчальних досягнень учнів і ступеня
засвоєння матеріалу. І так, по колу, кожен учень виконує три-чотири завдання, а
потім учні звіряють відповіді. Кілька рівнянь, які викликали утруднення,
записуються на дошці й коментуються вчителем.
Завдання 1. Розставте коефіцієнти в
рівняннях реакцій методом електронного балансу, укажіть окисники й відновники:
1. Co + HNO3 → Co(NO3)2
+ N2 + H2O
2. P + HNO3 + H2O →H3PO4+
NO
3. S + HNO3 → H2SO4 +
NO2 + H2O
4. Mg + HNO3 →Mg(NO3)2 + N2O + H2O
5. Сu + H2SO4 → CuSO4 +
SO2 + H2O
6. KClO3 + HCl → KCl + Cl2 + H2O
7. СuS + HNO3 → CuSO4 + N2O
+ H2O
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
9. Au + HNO3 + HCl → AuCl3 + NO
+ H2O
5. Виконання тренувальних вправ (практика на прикладах)
Завдання 1
Запишіть у йонній формі рівняння ОВР, записані на
дошці.
Для виконання
наступного завдання учні об’єднуються в малі групи. Для наступної перевірки
завдання в групах повторюються.
Завдання 2
1) Запишіть рівняння
реакцій для здійснення перетворень, укажіть серед них рівняння ОВР.
2) Запишіть для них
електронний баланс, укажіть окисник і відновник.
3) Запишіть рівняння
2 і 3 в йонній формі.
Наскрізна змістова
лінія Підприємливість
і фінансова грамотність
Завдання 3
Обчисліть об’єм водню, що виділиться в
результаті взаємодії:
а) 8,6 г натрію з
водою;
б) 0,48 моль алюмінію
із сульфатною кислотою;
в) 20 г сплаву цинку
зі сріблом із хлоридною кислотою (масова частка срібла в сплаві — 12 %).
Завдання 4*
Обчисліть масу
розчинів нітратної та хлоридної кислот, яку необхідно взяти для розчинення 10 г
золота. Масова частка концентрованої нітратної кислоти — 63 %, хлоридної
кислоти — 35 %.
ІV. Обговорення гіпотез. Загальний висновок
ü Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього,
виконати вправи.
ü Творче завдання. Підготувати розповідь про значення
окисно-відновних реакцій у життєдіяльності людини.
Список використаних джерел :
1.
Хімія.7 - 9 класи – Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена
наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі
загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт Постанова Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти».
4. Попель П. П., Крикля Л. К. Хімія: Підруч. для 9 кл.
загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Василега М. Д. Окисно – відновні реакції: Посібник
для вчителя - К.
Школа,
1987,—
147
с.
Немає коментарів:
Дописати коментар