вівторок, 3 квітня 2018 р.

Складання рівнянь окисно-відновних реакцій




Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
                                                          Урок № 24
Тема  Складання рівнянь окисно-відновних реакцій.
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій, готовність навчатися нового;
-   інформаційної — вміння здобувати,осмислювати інформацію, використовувати різні джерела, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей:  продовжити формувати в учнів поняття про процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники; розвивати навички  складання  схеми електронного балансу, добирати коефіцієнти; продовжувати розвивати в учнів науковий світогляд на основі знань про  причинно-наслідкові зв’язки, продовжувати розвивати в учнів хімічну мову, пам'ять, мислення (аналіз, синтез), уміння порівнювати, виділяти головне та робити висновки .
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності, алгоритм складання схем електронного балансу для окисно – відновних  реакцій .
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Девіз: Навколишній світ – хімічна лабораторія, в якій щосекундно відбуваються окисно-відновні реакції.
      Хід уроку
І. Організаційний момент
Психологічна розминка.
Щоб ефективніше організувати нашу роботу на сьогоднішньому уроці, визначимо емоційний стан кожного з нас та цілого класу.
Для цього підніміть картку червоного кольору, якщо у вас добрий настрій; жовтого – задовільний; білого – складно сказати; синього – поганий. (На столі у дітей лежить табличка)
                                    Визначення емоційного стану
Колір
Червоний
Жовтий
Синій
Білий

Емоційний
стан
Добрий
Задовільний
Поганий
Складно сказати

Емоційний стан учнів враховується при роботі на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Фронтальна робота з класом, застосування інтерактивного методу «Мікрофон».
- Що відбувається під час процесів окиснення та відновлення?
- Які речовини називають окисниками, а які відновниками?
- Назвіть основні положення алгоритму складання рівнянь окисно – відновних реакцій методом електронного балансу
3. Графічний диктант
Варіант 1: процес окиснення
Варіант 2: процес відновлення
1. Al0 – 3 é → Al+3
2. 2H+1 +2 é → H2 0
3. Ca0 – 2 é → Ca+2
4. 2N+5 +10 é → N2 0
5. Mg0  – 2é  Mg+2
6. N+5 +8é → N-3
ІІІ. Робота над гіпотезами, висловленими учнями

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Вибірковий диктант
Випишіть з поданих рівнянь ті, що належать до рівнянь ОВР
1. H2 + Br2 → HBr
2. CH4 + O2 → CO2  + H2O
3. CaCO3 → CaO + CO2
4. C + O2  → CO
5. NaNO3 → NaNO2 + O2
6. HCl +NaOH → NaCl + H2O
2. Групова робота
Перше завдання для всіх груп: знайдіть ступені окиснення елементів.
Друге завдання: яка з реакцій є окисно – відновною? Чому? Для окисно – відновних складіть електронний баланс, зрівняйте коефіцієнти. Визначіть окисник і відновник.
І група
1. Al2O3, Al2(SO4)3
2. Fe + HClFeCl2 +H2
ZnO + HNO3 → Zn(NO3)2 +H2O
IІ група
1. SO2, Ca3(PO4)2
2. Na + H2O → NaOH +H2
MgO + HCl → MgCl2 + H2O
3. Самостійна робота
Завдання: допишіть рівняння реакцій, поставте ступені окиснення елементів, складіть електронний баланс. Знайдіть окисник , відновник.
І варіант: Mg + O2
ІІ варіант: Zn + Br2 
ІІІ варіант: Fe +Cl2 
ІVваріант: S + O2
4. Самостійна робота за індивідуальними завданнями
Учні отримують індивідуальне завдання — рівняння на картці, виконують його під керівництвом учителя. Через 3-5 хв. учні, які виконали завдання, обмінюються картками й виконують наступне завдання. Учитель регулює рівень завдань відповідно до рівня навчальних досягнень учнів і ступеня засвоєння матеріалу. І так, по колу, кожен учень виконує три-чотири завдання, а потім учні звіряють відповіді. Кілька рівнянь, які викликали утруднення, записуються на дошці й коментуються вчителем.
Завдання 1. Розставте коефіцієнти в рівняннях реакцій методом електронного балансу, укажіть окисники й відновники:
1. Co + HNO3 → Co(NO3)2 + N2 + H2O
2. P + HNO3 + H2O →H3PO4+ NO
3. S + HNO3 → H2SO4 + NO2 + H2O
4. Mg + HNO3 Mg(NO3)2 + N2O + H2O
5. Сu + H2SO4 → CuSO4 + SO2 + H2O
6. KClO3 + HCl → KCl + Cl2 + H2O
7. СuS + HNO3 → CuSO4 + N2O + H2O

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. NH3+ O2 → NO + H2O
9. Au + HNO3 + HCl → AuCl3 + NO + H2O
5. Виконання тренувальних вправ (практика на прикладах)
Завдання 1
Запишіть у йонній формі рівняння ОВР, записані на дошці.
Для виконання наступного завдання учні об’єднуються в малі групи. Для наступної перевірки завдання в групах повторюються.
Завдання 2
1) Запишіть рівняння реакцій для здійснення перетворень, укажіть серед них рівняння ОВР.
2) Запишіть для них електронний баланс, укажіть окисник і відновник.
3) Запишіть рівняння 2 і 3 в йонній формі.
Наскрізна змістова лінія   Підприємливість і фінансова грамотність
Завдання 3
 Обчисліть об’єм водню, що виділиться в результаті взаємодії:
а) 8,6 г натрію з водою;
б) 0,48 моль алюмінію із сульфатною кислотою;
в) 20 г сплаву цинку зі сріблом із хлоридною кислотою (масова частка срібла в сплаві — 12 %).
Завдання 4*
Обчисліть масу розчинів нітратної та хлоридної кислот, яку необхідно взяти для розчинення 10 г золота. Масова частка концентрованої нітратної кислоти — 63 %, хлоридної кислоти — 35 %.
ІV. Обговорення гіпотез. Загальний висновок
V. Домашнє завдання
ü Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.
ü Творче завдання. Підготувати розповідь про значення окисно-відновних реакцій у життєдіяльності людини.



Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. Попель П. П., Крикля Л. К. Хімія: Підруч. для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Василега М. Д. Окисно – відновні реакції: Посібник для вчителя -  К. Школа, 1987,— 147 с.




Немає коментарів:

Дописати коментар