вівторок, 3 квітня 2018 р.

Хімічні властивості етанової кислоти


Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.
Урок 48
Тема. Хімічні властивості етанової кислоти: електролітична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями. Застосування етанової кислоти.
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
Формування предметних компетентностей: закріпити й розширити знання учнів про хімічні властивості органічних речовин; розвивати вміння робити висновки, виходячи з результатів хімічного експерименту; створити умови для саморозвитку на самореалізації учнів; виховувати почуття толерантності, потреби у пізнанні для одержання  успіху.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: картки з тестовими завданнями, таблиця «.
Девіз:   «Просто  знати – це ще не все, знання  слід використовувати»      Гете   


Хід заняття
І. Організаційна частина
Хай не псується Ваш настрій ніколи ,
З радістю завжди ступайте до школи,
Хай Вам всміхаються діти щодня!
Доброго ранку, доброго дня
Психологічний  настрій учнів на продуктивну роботу.




ІІ. Актуалізація опорних знань
Cамостійна робота з тестовими завданнями.
1. Вкажіть формулу оцтової кислоти:
2. Укажіть загальну формулу насичених одноосновних карбонових кислот
3. Назвіть кислоту, формула якої  СН3 – СН2 – С = О
                                                                                І                 
                                                                               ОН
а) 1-метил-пропінова
б) 2-метилпропінова
в) пропанова
г) оцтова
4. Укажіть ряд кислот, в якому наведені тільки карбонові одноосновні кислоти:
а) карбонатна, хлоридна, мурашина
б) силікатна, оцтова, пропіонова
в) оцтова, пропіонова, бутанова
г) сульфідна, метанова, хлоридна.
5. Позначте фізичні властивості оцтової кислоти:
а) не має запаху
б) нелетка
в) летка
г) розчинна у воді

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Легенда. Щоб з ′ясувати, що ми сьогодні будемо вивчати, звернімося до стародавньої легенди. У ній розповідається про те, що цариця Клеопатра виграла оригінальне парі, з’ївши «сніданок», який коштував декілька мільйонів. Ось як це описано в повісті Г.Хаггарда «Клеопатра – володарка зорі». «Вона вийняла з вуха одну з величезних перлин…і .. опустила її в оцет. Запала мовчанка, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. Коли від неї не залишилося й сліду, Клеопатра підняла кубок, покрутила його і випила весь до останньої краплі».

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
 Отже, об’єктом нашого дослідження буде оцтова кислота. Предмет дослідження: хімічні властивості оцтової (етанової) кислоти.
Завдання уроку.  Дослідити хімічні властивості оцтової кислоти як представника одноосновних карбонових кислот; встановити подібність і відмінність у хімічних властивостях органічних і неорганічних кислот.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Етап І
Учні об’єднуються в три початкові групи.
Кожна група одержує свою завдання.
Завдання
І група. Вивчити взаємодію оцтової кислоти з індикаторами та електролітичну дисоціацію. Записати рівняння реакції.
ІІ група Вивчити взаємодію оцтової кислоти з металами та лугами. Написати рівняння реакцій.
ІІІ група Вивчити взаємодію оцтової кислоти з солями. Записати рівняння реакцій.
Етап ІІ
Учні об’єднуються в експертні групи так, щоб до кожної групи ввійшли учні, з кожної початкової групи. Кожен учасник надає одержану в початковій групі інформацію решті учнів. Експертна група аналізує рівень засвоєння вивченого матеріалу.
Етап ІІІ
 Учні повертаються до початкових груп, щоб поділитися знаннями, одержаними в експертних групах.
Етап ІV
Евристична бесіда:

1. До якого класу сполук відноситься оцтова кислота?
2.Як виявити розчин оцтової кислоти?
 Демонстрація дії розчину оцтової кислоти на лакмус та метилоранж :
Учні записують результати спостережень.
3. Як взаємодіє оцтова кислота з металами?
Демонстрація взаємодії оцтової кислоти з магнієм. Обговорення спостережень.
4. Як взаємодіє оцтова кислота з лугами?
Демонстрація взаємодії оцтової кислоти з натрій гідроксидом при наявності фенолфталеїну.. Обговорення спостережень.
5. Складіть рівняння реакції взаємодії  оцтової кислоти з натрій гідроксидом.
6. Як взаємодіє оцтова кислота з солями?
Демонстрація взаємодії оцтової кислоти з натрій карбонатом. Обговорення спостережень.
7. Складіть рівняння реакції взаємодії  оцтової кислоти з натрій карбонатом.
Висновок учні роблять самостійно: карбонові кислоти виявляють спільні хімічні властивості з неорганічними кислотами.
Етап V.
Наскрізна змістова лінія   Громадянська відповідальність. Застосування органічних речовин

 Опрацювання матеріалу про застосування оцтової кислоти.
 Знайома людям з давніх часів • Оцет виготовлявся людиною ще в давні часи. • Про практичне його застосування вперше згадується у ІІІ ст. до н. е. • Грецький вчений Теофраст вперше описав дію оцту на метали. • Оцет застосовувався для добування свинцевих білил та ярь-медянки. • Оцтову кислоту застосовують для добування лікарських та ароматичних речовин, як розчинник (наприклад, у виробництві ацетилцелюлози), ацетону. Вона використовується при друкуванні книг та фарбуванні.
Наскрізна змістова лінія   Здоров’я і безпека. Безпечне поводження з речовинами

Увага! Небезпека! Дія оцтової кислоти на біологічні тканини залежить від розведення її водою. Небезпечними вважаються розчини, в яких концентрація кислоти більше 30 %. Концентрована оцтова кислота здатна викликати хімічні опіки, які викликають некроз прилеглих тканин.
Токсикологічні властивості оцтової кислоти не залежать від способу, яким вона була отримана. Смертельна доза складає приблизно 20 мл.
V.   Закріплення вивченого матеріалу.
1. Гра «Куб».
Записати  рівняння реакцій між оцтовою кислотою і речовинами, зображеними на боках куба:
1)   Mg    Ca     Fe    KOH    LiOH      Ca(OH)2
2)   Zn      Ba      Al     Na2 SO4    NaOH   KBr
   
2. Бесіда: Чи відбудеться реакція, якщо до натрієвої солі оцтової кислоти додати сульфатну кислоту? до натрієвої солі сульфатної кислоти додати оцтову кислоту? Чому?
VІ. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія.
 Вправа «Мікрофон»  - «Сьогодні на уроці я…»
§  Дізнався про…
§  Зрозумів …
§  Навчився…
§  Відчув труднощі при …
§  працював за 12-бальною шкалою на …
§  Я вдячний…

Підведення результатів уроку, визначення найактивніших учнів.

Афоризм  уроку, який учні складали протягом уроку з окремих пазлів:
Великий  Леонардо да Вінчі казав:
«Якщо запастися терпінням і виявити старання, то посіяні насіння знання неодмінно дадуть добрі сходи». Я щиро вам цього бажаю!!!
2. Домашнє завдання. Вивчити § з підручника. Скласти сінквейн про оцтову кислоту.







Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. Савчин М. М., Ковальчук Н. І. Хімія. Вимірник навчальних досягнень. Діагностично-тренувальні завдання. 9 клас,— Л.: ВНТЛ-Класика, 2004,— 336 с.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии: Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.





                                           

Немає коментарів:

Дописати коментар