вівторок, 3 квітня 2018 р.

Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природи й техніці.



Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.

Урок № 25
Тема Значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
комунікативної – вміння спілкуватися, висловлювати власну думку;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей:  розкрити роль окисно-відновних реакцій у житті людини,  природі й техніці; вдосконалювати вміння учнів складати рівняння деяких окисно-відновних реакцій; розвивати вміння працювати в групах та з додатковою літературою, інтернетом; виховувати творче ставлення до практичного використання знань з хімії; формувати життєві компетенції.
Обладнання: додаткова література, зошити, ілюстрації.
Тип уроку: систематизації знань.
Девіз: Широко простягає хімія руки свої у справи людські.
(М.В.Ломоносов).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, шановні учні! Прошу, сідайте. Сьогодні ми проводимо відкрите засідання. Протягом минулого місяця ми працювали над пошуковим проектом «Значення окисно-відновних реакцій у житті людини, природі й техніці», записуємо тему засідання у зошити, і сьогодні відбудеться представлення наслідків вашої роботи та захист нашого проекту.
II. Постановка завдань уроку.
Рефлексія.
Пропоную кожному з вас записати свої очікування від нашої зустрічі та, проговоривши це вголос, приклеїти на дошці.
(На звороті дошки напис «Наші очікування»)
ІІІ. Робота над гіпотезами, висловленими учнями.
На попередньому уроці перед вами постало питання: «Чи справді окисно-відновні реакції мають велике значення?» Наші пошуковці розділились на декілька  груп, а саме: «Я - репортер», які складали схему ОВР, «Натуралістів», які вели дослідження окисно-відновних реакцій у природних процесах, і «Техніків», які досліджували окисно-відновні реакції, що використовуються у техніці. Створена експертна група, яка здійснювала керівництво пошуковою діяльністю.
Запрошуємо до слова капітана із команди «Я - репортер»
У природі:
Окисно – відновні реакції:
1. Процеси горіння: дров, торфу, природного газу, бензину, дизельного пального, водню, органічних речовин.
2. Процеси дихання:
У рослин, тварин, людей.
3. Процеси фотосинтезу:У рослин, фотосинтезуючих бактерій
Для людини:
1. Відновлення металів.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Добування оксидів, солей.
3. Очищення стічних вод, природних.               
4. Очищення викидів промисловості
Надаю слово капітану «Техніків».
Капітан «Техніків». Мета нашого дослідження — обґрунтувати особливе значення окисно-відновних реакцій у природі та техніці. Для реалізації цієї мети ми визначили завдання.
1-й технік. На основі аналізу науково-популярної літератури, інформації з Інтернету розкрити зміст значення окисно-відновних реакцій у природі й техніці; удосконалити вміння складати методом електронного балансу деякі окисно-відновні реакції, які лежать в основі природних процесів та використовуються у промисловому виробництві.
Капітан « Техніків».  Проілюструвати зміст інформації, яка була досліджена.
Учитель. На основі проведеної роботи сформувати елементи життєвих компетенцій.
Виступи учнів
    Наскрізна змістова лінія   Громадянська відповідальність
До слова запрошуються наші пошуковці. (Учні виступають парами: один — говорить про значення окисно-відновних реакцій, другий — виходить до дошки і записує один приклад ОВР, про яку йдеться, складає до неї електронний баланс. Учні записують усе, що заявляється на дошці, та цікаву інформацію з виступів. Дошка розділена на дві частини (умовно).)
Значення окисно-відновних реакцій                 
У природі
1. Фотосинтез
+4О2 + 6Н2О-2 С6Н12О6 + 6О2° -ОВР
Окисник      С+4 + 4é  → С°                           1 — відновлення
                                                         4
Відновник   -2 - 4é → О2 0                            1 — окиснення
2. Дихання
С3°Н 6О 3 +2О2   ЗС+4О2 + Н2О –ОВР
молочна кислота
Відновник      С° - 4é    С+4          1— окиснення
                                               4
Окисник         О2° + 4é →  -2       1 — відновлення
3.Вулканічна діяльність
2S-220=2О-2+2S0-ОВР
4. Травлення
C6H12O6+6O2  6CO2+6H2O
5. Блискавка
N2° + О20          2N+2О-2 – ОВР
6. Гниття  
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2H5 2+3O20 =   4CO2+ 2NН3 + 2Н2О - ОВР
У техніці
1.   Корозія металів
4Fе°+3O2=2Fе2О3-ОВР
2.   Горіння палива
С0+О20=C+4O20-ОВР

3. Електроліз у розчинах, розплавах.
a) 2H2 +1O-2=20+ О20 - ОВР
б) 2NaCl=2Nа°+Cl20 -ОВР
4.   Газозварювання
2С+О22=2СО+Н2-ОВР
5.
Металургія
FеО+СО=+2-ОВР
6.Фотографія
2АgВr 2Ag+Br2 –ОВР

ІV. Обговорення гіпотез. Загальний висновок
Час використано, повідомлення вичерпано. Переходимо до формулювання висновків.
1. Яке значення мають окисно-відновні реакції у житті людини, природі й техніці?
2. Як можна описати досліджувані природні процеси та технічні досягнення?
3. Навіщо знання закономірностей перебігу окисно-відновних реакцій?
4. Які ж висновки ви можете зробити після проведеного дослідження?
Висновки (записують у зошити)
1. Окисно-віднови і реакції мають дійсно велике значення у житті людини, природі та техніці.
2. Природні процеси та технічні досягнення, які досліджені, можна описати рівняннями окисно-відновних реакцій.
3. Знання закономірностей перебігу окисно-відновних реакцій дають можливість ще ширшого їх використання у діяльності людини.
    Наскрізна змістова лінія   Здоров’я і безпека Підприємливість і фінансова грамотність
Розв’язування розрахункових задач
Задача№1.
Чадний газ СО виділяється внаслідок неповного згоряння вугілля та може бути причиною тяжких отруєнь. Чадний газ горить, на заводах цю реакцію використовують як джерело енергії. Напишіть рівняння реакції горіння СО та обчисліть об’єм кисню (н. у.) необхідний для окиснення  10л чадного газу.
Наскрізна змістова лінія   Підприємливість і фінансова грамотність
Задача№2.
У промисловості чадний газ використовують як відновник для добування заліза з його оксидів. Який об’єм чадного газу потрібно взяти, щоб повністю відновити залізо з 4 г Ферум (ІІІ) оксиду?
     Усі мали можливість сьогодні висловити свою думку і, звичайно ж, хочете отримати результати. Для підбиття підсумків та оцінки результатів дослідження нами розроблені критерії оцінювання результатів пошукової діяльності, з якими ви попередньо ознайомлені (див. додаток №1). Я надаю слово своїм помічникам. Ми працювали разом протягом засідання і ви зараз почуєте всі зауваження. (Оголошуються результати та виставляються оцінки.)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зараз на завершення нашої зустрічі хочу, щоб кожний з вас визначився, чи справдилися надії, які були на по частку засідання. Прошу записати ті результати, які ви отримали під час проведення  засідання. Написавши, прошу озвучити та повісити на дошку.
Знайдіть свій аркуш на початку уроку та порівняйте їх (На звороті дошки «Наші результати»)
V. Домашнє завдання
ü   Опрацювати параграф
ü   Написати схеми електронного балансу для реакції розкладу калій перманганату.


Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. П. П. Попель, Л. К. Крикля Хімія: Підруч. для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии: Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.













Немає коментарів:

Дописати коментар