вівторок, 3 квітня 2018 р.

Етанова (оцтова) кислота, її молекулярна та структурна формули. Фізичні властивості.


Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.
Урок 47
Тема. Етанова (оцтовa) кислота, її молекулярна та структурна формули. Фізичні властивості.
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей: : ознайомити учнів з особливостями будови карбонових кислот на прикладі етанової (оцтової) кислоти; розглянути характеристичну карбоксильну групу, її властивості; ознайомити з фізичними властивостями оцтової кислоти.  набути навичок складання  структурних формул будови молекул карбонових кислот; стимулювати учнів до вибору раціонального шляху розв’язання завдань, виховувати інтелект.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: картки із завданнями, зразки карбонових кислот.
Девіз: «Недостатньо тільки бажати, треба діяти»    В. Сухомлинський

Хід уроку
І. Організаційна частина.





ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

Вивчаючи неорганічну хімію, ми познайомилися з неорганічними кислотами. Як ви гадаєте, чи існують органічні кислоти? Чи подібні вони до неорганічних кислот? На ці запитання дасть відповідь мета сьогоднішнього уроку.
Наскрізна змістова лінія   Громадянська відповідальність. Застосування органічних речовин

                                                  Чи знаєте Ви про таку кислоту,
                                           Яку повсякчас додаєм до борщу,
                                           ЇЇ ми кладемо завжди в маринад
      Для всяких смачнючих солінь і принад?
Ну звичайно, це оцтова кислота, а в побуті – оцет (6, 9, 12%).
ІІІ. Актуалізація  опорних знань.
Наскрізна змістова лінія   Громадянська відповідальність.
Задача.  У продаж надходить оцтова есенція – водний розчин з масовою часткою оцтової кислоти 80% і столовий оцет – водний розчин з масовою часткою оцтової кислоти 9% . Їх широко використовують у харчовій промисловості і домашнього побуту як приправу до їжі і для консервування харчових продуктів (виготовлення маринадів). Обчисліть масу оцтової кислоти і масу води в оцтовій есенції і в столовому оцті масою 250г. 
Прийом «Мозковий штурм»
1. Які речовини називаються кислотами?
2. Як поділяються кислоти?
3. Наведіть приклади кислот поширених у природі.
3. Який тип зв’язку між атомами у кислотах?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Будова насичених одноосновних карбонових кислот.
2. Гомологічний ряд і номенклатура насичених одноосновних карбонових кислот.
3. Фізичні властивості оцтової кислоти.
V.  Закріплення вивченого матеріалу.
А зараз давайте трохи розважимось.
Уявіть себе учасником реаліті-шоу «Останній герой», в якому беруть участь 4 племені, які проживають на різних островах, і лише в один день вони з’їжджаються на невідомий острів з метою завоювати Тотем, який дає можливість продовжувати участь у грі.
Кожен із вас на початку уроку вибрав собі картку, на якій написано назву його племені та острова, на якому це плем’я живе. Тож розділимось на островах: зелений – «Ківі», червоний – «Пантери», жовтий –  «Ягуари», оранжевий – «Акули».
Тепер настав час завойовувати Тотем, і ми визначимо, хто ж у дійсності є останнім героєм.
Тож успіху вам.
І етап.
Перша перешкода «Ворота» (1 хв.)
Перед вами – ворота із п’ятьма замками. Ваше завдання – підібрати 5 ключів, які б відкрили ці замки.
Тест
1. Карбонові кислоти містять в своєму складі характеристичну групу:
а) – ОН;             б) – С = О         в) – С =  О
                                    І                      І 
                                  Н                       ОН
2. Одноосновні карбонові кислоти мають характеристичні групи:
а) одну;             б) дві;                в) три і більше;
3. У складі карбонових кислот містяться вуглеводневі радикали:
а) насичені;       б) ненасичені;     в) насичені і ненасичені;
4. Насиченими одноосновними карбоновими кислотами називають кислоти, що містять:
а) насичений вуглеводневий радикал і дві характеристичні групи;
б) насичений вуглеводневий радикал і одну характеристичну групу;
в) ненасичений вуглеводневий радикал і одну характеристичну групу.
5. Яка з формул відповідає загальній формулі насичених одноосновних карбонових кислот:
а) СnH2n+1COOH;
б) СnH2nCOOH;
в) СnH2n+1COH;

ІІ етап
Ворота відчинились і ви потрапили в «Лабіринт» (1 хв.) Ваша мета – знайти правильний вихід. Він лише один.
Завдання: позначити рядок, у якому знаходяться лише карбонові кислоти  (додаток 1)
ІІІ етап
Пройшовши лабіринт, ви зустрілися з мешканцями певного острова.
Ваше завдання – за 1 хв. представити на своїх нових знайомих (Додаток 3)
ІV етап
Ви вже знаєте, як звати володарок цього острова. Наступне ваше завдання – забрати в них ключ від карти. За 1 хв. ви повинні відмітити найбільш правдиві компліменти наших володарок – фізичні властивості.
Кислоти: оцтова, мурашина (підкреслити)
1. Погано розчинна у воді
2. Добре розчинна у воді.
3. Рідини.
4. Без запаху.
5. Різкий запах.
6. Не розчинні у воді
7. Кислі на смак.
8. Високе температурне кипіння.
V етап
У ваших руках карта. Розв’язавши цей кросворд, ви дізнаєтесь, що сьогодні є Тотемом (Додаток 4)
Запитання
1. Назва характеристичної групи насичених одноосновних карбонових кислот.
2. Агрегатний стан перших членів ряду карбонових кислот.
3. Кислоти, які містять у своєму складі насичені вуглеводневі радикали.
4. Четвертий член ряду карбонових одноосновних насичених кислот.
5. Назва кислоти за систематичною номенклатурою:               
             
6. Назва кислоти за систематичною номенклатурою:
    С8Н15СООН
7. Із чого була виділена метанова кислота?
Відповіді: 1. Карбоксильна
                  2. Рідини
                 3. Насичені
                  4. Масляна
                  5. Метанова
                  6. Октанова
                  7. Мурашки
Отож, Тотемом сьогоднішньої гри, як ви вже дізналися, є карбонова кислота. Але це ще не все, не кінець. Команда, плем’я якої здобуло Тотем, повинна зберегти його до наступних випробувань і на наступному етапі гри відстояти звання «Останній герой», яким на сьогодні є плем’я.
Оголошення висновків, результатів гри.
А всім іншим необхідно спробувати відвоювати Тотем у подальших випробуваннях. Тож успіху в подальшому вивченні органічної хімії.

VІ. Підсумок уроку. На завершення нашого уроку пропоную скласти сінквейн –  вірш, що складається з п’яти рядків.
Оцет
Безбарвний, кислий, леткий
Роз’їдає, консервує, одягає
Приходить людині на допомогу
Кислота

Оцет
Рідкий, безбарвний
Проводить тепло, розчиняє
Застосовується в побуті
Етанова кислота

VІІ. Домашнє завдання: Вивчити §    з підручника
Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. Савчин М. М., Ковальчук Н. І. Хімія. Вимірник навчальних досягнень. Діагностично-тренувальні завдання. 9 клас,— Л.: ВНТЛ-Класика, 2004,— 336 с.
5. Буринська Н. М. Практичні роботи з хімії. Навчальний посібник для учнів 8 – 11 кл. — Київ.: Освіта, 1994,— 224 с.















                                                                    

Додаток 1
С4Н9СООН
С4Н9ОН
С4Н9СООН
СН3СООН
С3Н7ОН
С5Н11СООН
С2Н5СООН
СН3СОН
С3Н7СООН
        1-ша картка      
                                                               





        2-га картка                                                               
СН3СОН
СО2
СН3ОН
НСООН
С3Н7СООН
С5Н11СООН
С3Н8
С4Н9ОН
С4Н9СООН




                                                                          

Додаток 3
СН3 – СН2 - СН2 - СН2 –СООН

СН3 – СН(СН3) - СН2 - СН2 –СООН

СН3 – СН(СН3) – СН(СН3) - СН2 –СООН



Немає коментарів:

Дописати коментар