вівторок, 3 квітня 2018 р.

Оборотні й необоротні реакції



Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.
Урок 28
Тема. Оборотні й необоротні реакції.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — мати потребу постійно вчитися, створення проблемних ситуацій;
- комунікативної – уміння спілкуватися з використанням хімічних термінів;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей:  поглибити знання учнів про типи хімічних реакцій на прикладі оборотніх й необоротніх реакцій , удосконалити навички складання рівнянь хімічних реакцій; розвивати  самостійність учнів, розвивати комунікативну, інформаційну, самоосвітню компетентності; формувати науковий світогляд учнів; виховувати працьовитість та наполегливість.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, електрохімічний ряд напруг металів, таблиця розчинності, картки із тестовими завданнями.
Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.
Девіз. Єдиний шлях, що веде до знань. – це діяльність.  Б. Шоу
Хід уроку
І. Організація  класу
Учитель. На світі є багато невідомого. Бувають різні відкриття: для всіх і для себе. Для себе – це те, чого ти раніше не знав.
Бажаю, щоб сьогодні на уроці ви зробили відкриття самі для себе.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання.
2.Перевірка теоретичних знань:
 Метод «Мікрофон»
1.Які типи хімічних реакцій ви знаєте?
2. Які реакції називаються реакціями сполучення?
3. Які реакції називаються реакціями розкладу?
4. Які реакції називаються реакціями заміщення?
5. Які реакції називаються реакціями обміну?
2. Виконання самостійної роботи
І варіант
1. Закінчить рівняння реакції та вкажіть тип реакції:                                                
А) Al + O2 →
Б) Al2O3 + HCl →
В) Al + H2SO4 →
Г) Al (OH)3 →
2. Визначте, до якого типу належать такі хімічні реакції:         А) горіння простих речовин у кисні;
Б) одержання кисню з калій перманганату.
ІІ варіант
1.     Закінчить рівняння реакції та укажіть тип реакції:           
А) Ca + Cl2 →
Б) CuO + H2 →
В)AgCl →
Г)Na2O + HCl →
2. Визначте, до якого типу належать такі хімічні   реакції:                                          
А) витіснення металами водню з кислот;
Б)  взаємодія кислот з оксидами металів
ІІІ. Зіткнення учнів із проблемою й висловлення первинних гіпотез
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чи завжди хімічні реакції відбуваються в одному напрямку: реагенти → продукти реакції?
Демонстрація досліду: у пробірку налити магній хлориду та арґентум нітрату. Утворюється осад білого кольору.Яка умова перебігу даної реакції? Давайте  з’ясуємо.
IV. Визначення теми та мети уроку
Повідомлення теми уроку.
Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
V. Робота над гіпотезами, висловленими учнями
1. Робота з опорним конспектом (первинне освоєння матеріалу):
1.За ознакою напряму протікання реакції поділяються на два типи: 1)оборотні реакції; 2) необоротні реакції.
2.Оборотні реакції − хімічні реакції, що за однакових умов відбуваються у двох протилежних напрямках: прямому і зворотному. У рівняннях оборотних реакцій замість «=» ставиться «↔». N2 + 3H2 ↔ 2NH3
3.Необоротні реакції − хімічні реакції, що відбуваються в одному напрямку до повного перетворення вихідних речовин у продукти реакції. HCl + KOH = KCl + HOH
4. Хімічні реакції є необоротними в наступних випадках:
якщо випадає осад
ВаСl2 + H2SO4 → BaSO4↓ + 2HCl
якщо виділяється газ
CaCO3 + 2HCl → CaCl2 + H2O + CO2
якщо утворюється малодисоційована сполука
H2SO4 + 2NaOH → Na2SO4 + 2H2O
5. Хімічна рівновага – стан оборотної реакції, у якому швидкість прямої реакції та зворотної реакції однакові.
     А + В ↔ С + Д
Vпрямої р-ціїVзворотної р-ції
6. Принцип Ле Шательє:
Якщо на систему в стані хімічної рівноваги чинити якусь дію (змінити тиск, температуру, концентрацію речовин), то рівновага зміщується в бік тої  реакції, яка послаблює цю дію.
7. Чинники, які впливають на стан хімічної рівноваги:
1)Вплив зміни концентрації.
2) Каталізатор.
3) Вплив зміни температури.
4) Вплив зміни тиску.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Чинник, який впливає на стан хімічної рівноваги:
Вплив зміни концентрації. При підвищенні концентрації вихідних речовин рівновага зміщується в бік продуктів реакції, а при зниженні концентрації вихідних речовин – у бік вихідних речовин.
N2 + 3H2 ↔ 2NH3
•         С(N2) ↑→                     С(N2) ↓←        
•         С(Н2) ↑→                     С(Н2) ↓←
•         С (NH3) ↑←                 С (NH3) ↓→
9.Чинник, який впливає на стан хімічної рівноваги:
Каталізатор. Каталізатор не зміщує хімічну рівновагу, тому що однаково прискорює  пряму і зворотну реакцію. За наявності каталізатора швидше встановлюється стан хімічної рівноваги.
10. Чинник, який впливає на стан хімічної рівноваги:
Вплив зміни температури. Якщо оборотна реакція екзотермічна, то в разі підвищення температури хімічна рівновага зміщується в бік утворення вихідних речовин, а в разі зниження температури – в бік утворення продуктів реакції. Якщо оборотна реакція ендотермічна, − то навпаки.
11. Чинник, який впливає на стан хімічної рівноваги:
Вплив зміни температури.
При підвищенні температури рівновага зміщується в бік ендотермічної реакції (−Q), а при зниженні температури – в бік екзотермічної реакції (+Q).
N2 + 3H2 ↔ 2NH3+Q
t ↑←                                       t ↓→
У реакціях, які протікають без теплового ефекту, зміна температури не призводить до зміщення рівноваги.
12.Чинник, який впливає на стан хімічної рівноваги:
Вплив зміни тиску.
  Якщо об’єми газоподібних речовин в оборотній реакції не змінюються, то зміна тиску не впливає на стан хімічної рівноваги. При підвищенні тиску рівновага зміщується в бік тих речовин, що займають менший об’єм (враховується об’єм лише газів). При зниженні тиску рівновага зміщується в бік речовин, що займають більший об’єм. 
VІ. Обговорення гіпотез. Загальний висновок
«Мозковий штурм»
1.Які реакції називають оборотними та необоротними?
2. У якому випадку реакції відбуваються до кінця?
3. Що таке хімічна рівновага? Як звучить принцип Ле Шательє?
4. Які чинники впливають на стан хімічної рівноваги?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. У системі  А +  В ↔ С + Q, де А, В, С – гази,  встановилася рівновага.  Як зміниться стан хімічної рівноваги, якщо:
а) підвищити тиск? (При підвищенні тиску рівновага зміщується в бік тих речовин, що займають менший об’єм)
б) збільшити кількість речовини А в системі? (При підвищенні концентрації вихідних речовин рівновага зміщується в бік продуктів реакції)
в) підвищити температуру? (При підвищенні температури рівновага зміщується в бік ендотермічної реакції)
6. Збільшення тиску в системі спричинить підвищення виходу продукту в реакції:
а) 2Н2О(г) ↔ 2Н2(г) + О2(г)
б) N2(г)+ 3Н2(г) ↔ 2NН3(г)
в) СаСО3 (тв) ↔  СО2 (г) + СаО(тв)
г) СО(г)H2О(г) ↔ СО2(г) + H2(г)

    Наскрізна змістова лінія   Екологічна безпека і сталий розвиток Підприємливість і фінансова грамотність        

7. Ви – головний технолог на хімічному підприємстві. Вас хвилюють дві проблеми: як збільшити вихід сульфатної кислоти, яку отримують за реакціями:
2
SO2(г) + О2 (г) ↔ 2SO3 (г) + 284,2 кДж
SO3 + Н2 О ↔ Н2 SO4
Запропонуйте, зміною яких параметрів можна досягнути зміщення рівноваги в бік утворення сульфур (
VІ) оксиду та як запобігти забрудненню довкілля. Щоб захистити повітря, залишки SO2 можна поглинути водою або розчином Са(ОН)2. Що краще? Напишіть відповідні хімічні рівняння і водночас порадьте, що треба зробити, щоб зсунути рівновагу вказаних реакцій праворуч.
Відповідь: збільшити тиск, зменшити температуру, збільшити концентрацію SO2 чи O2.
VIІ. Підсумок  уроку
Рефлексія. Оцінювання учнів.
VIІІ. Домашнє завдання
1. Самостійно скласти конспект з теми «Оборотні та необоротні реакції».
2.Які з даних реакцій є оборотними:
1) N2 + 3H2                2NH3 ;
2) CaCl2 + Na2CO3 = CaCO3 ↓+ 2NaCl;
3) С + О2 = СО2 + Q;
4)N2 + O2              2NO.


                                 Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. П. П. Попель, Л. К. Крикля Хімія: Підруч. для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии: Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.















Немає коментарів:

Дописати коментар