вівторок, 3 квітня 2018 р.

Узагальнення й систематизація знань з теми "Хімічні реакції"



Дата____/____/_____                  Клас  9             ПІБ вчителя Андрієвська Л. Г.
Урок 31
Тема.  Узагальнення й систематизація знань з теми «Хімічні реакції»
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цілі:
-   Формування ключових компетентностей:
-   саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних ситуацій;
-   інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
-   Формування предметних компетентностей:   узагальнити і систематизувати знання учнів про класифікації хімічних  реакцій за різними ознаками, кінетику і термодинаміку хімічних реакцій; вдосконалювати  вміння писати рівняння хімічних реакцій, вказувати тип реакції за різними ознаками; вдосконалювати вміння розв’язувати тестові завдання та задачі; виховувати працелюбність та наполегливість.
Обладнання: мультимедійна презентація  уроку,  періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, картки із завданнями.
Тип  уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація класу
А.Ф. Лосєв якось сказав: «Будь-який труд є осмисленим, результативним та вільним тільки тоді, коли він усвідомлюється як моя особиста … необхідність». Як ви розумієте ці слова? Як ви думаєте, яка мета нашого уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-контроль.  Самостійна робота на картках
1.   Швидкість хімічної реакції позначається:
А.W ;      Б.V;       В.m;        Г.t.
2.Швидкість хімічної реакції вимірюється в таких одиницях:
 А. моль/л ;   Б. г/моль;    В. моль/л·с;      Г. л/моль.
3. За якою формулою обчислюється швидкість хімічної реакції:
                      
4.Швидкість хімічної реакції при підвищенні концентрації вихідних речовин:
А. збільшується;                   Б. зменшується;                                             
         В. не змінюється;                 Г. змінюється періодично.
5. Швидкість хімічної реакції при підвищенні  температури:
А. збільшується;                   Б. зменшується;                                            
 В. не змінюється;                 Г. змінюється періодично.
6. Із збільшенням поверхні стикання реагуючих речовин швидкість реакції:
А. збільшується;                   Б. зменшується;                                            
 В. не змінюється;                 Г. змінюється періодично
7. Каталізатори, це речовини, що:
А. сповільнюють хімічну реакцію; Б. прискорюють хімічну реакцію; 
 В. не впливають на швидкість хімічної реакції.
8.Інгібітори, це речовини, що:
А. сповільнюють хімічну реакцію; Б. прискорюють хімічну реакцію; 
 В. не впливають на швидкість хімічної реакції.
9. Зазвичай каталізатори указують:
А. у реагентах;  Б.у продуктах реакції;  В. над знаком рівності.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10.Чому продукти харчування зберігають у холодильниках:
          А. Зі зменшенням концентрації реагентів швидкість реакції спадає;   
          Б .Інгібітори сповільнюють хімічні реакції;
          В. Зі спаданням температури швидкість реакції спадає
ІІІ. Зіткнення учнів із проблемою й висловлення первинних гіпотез
На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо з вами знання про типи хімічних реакцій та  будемо розв’язувати розрахункові задачі за термохімічними рівняннями.
ІV. Визначення теми та мети уроку
Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку.
V. Робота над гіпотезами, висловленими учнями
Групова робота
1. Учні об’єднуються в групи, одержують завдання на аркуші формату А3, виконують відповідні розрахунки та обчислюють суму коефіцієнтів у даних рівняннях.
Дано схеми двох  рівнянь, допишіть рівняння реакцій, вкажіть, яка з них є окисно – відновною, урівняйте  рівняння за допомогою електронного балансу, вкажіть окисник і відновник, процеси окиснення та відновлення:
 ( самостійна робота з наступним обговоренням)
1) КОН + HNO3  → ;      2) HCl + Al → .
2.« Мозковий штурм»
На шматок заліза діємо розчином хлоридної кислоти. Запропонуйте заходи, якими можна прискорити протікання реакції.

Fe + HCl
 







3. Наведені хімічні реакції класифікуйте за всіма вам відомими  класифікаційними  ознаками:
1) 4NO2 + O2 + 2H2O = 4HNO3 + Q;
2) С2Н4  + Н2      Nі       С2Н6 +Q;
3) 2Al + Fe2O3 = Al2O3 + 2Fe + Q;
4) СаСО3           СаО + СО2 Q.
  4. Напишіть рівняння і назвіть тип реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:
Al → Al2O3 → AlCl3 → Al(OH)3 → Al2(SO4)3
Для окисно - відновних реакцій складіть електронний  баланс, для реакцій йонного обміну запишіть рівняння в йонному вигляді.
5.     При взаємодії 9, 18 л (н.у.) хлору з надлишком водню виділилось 75 кДж           теплоти. Напишіть термохімічне рівняння реакції.
6.    
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Як класифікуються реакції за тепловим ефектом?
   7. В яких одиницях вимірюється тепловий ефект?
   8. Вкажіть, які реакції із даних є екзотермічними:
1) S + O2 =SO2 +293 кДж;                                                      
2) Fe2O3 + 3H2 = 2Fe + 3H2O ─ 89,6 кДж;
3) 2Н2 + О2 = 2Н2О; ∆Н = ─ 286 кДж;
4) С + Н2О = СО + Н2; ; ∆Н = +131,4 кДж.

VІ. Обговорення гіпотез. Загальний висновок

Ще раз звертаємо увагу на записи рівнянь на дошці.

Які помилки допускалися в процесі виконання завдань?
VІІ.   Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
-         Сьогодні на уроці я зрозумів (ла), що…
-         Зараз я вмію…
-         Я не зроблю помилки в …
  VІІІ.         Домашнє завдання
      Повторити матеріал даної теми.
Підготуватися до контрольної роботи
                 
Список використаних джерел :
1. Хімія.7 - 9 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт  Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».
4. П. П. Попель, Л. К. Крикля Хімія: Підруч. для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии: Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.





Немає коментарів:

Дописати коментар