|
Урок 31
Тема. Узагальнення
й систематизація знань з теми «Хімічні реакції»
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
- Формування ключових компетентностей:
- саморозвитку й самоосвіти — створення проблемних
ситуацій;
- інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки та узагальнення.
- Формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про класифікації хімічних реакцій за різними ознаками, кінетику і
термодинаміку хімічних реакцій; вдосконалювати
вміння писати рівняння хімічних реакцій, вказувати тип реакції за
різними ознаками; вдосконалювати вміння розв’язувати тестові завдання та
задачі; виховувати працелюбність та наполегливість.
Обладнання: мультимедійна презентація уроку,
періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд
активності металів, картки із завданнями.
Тип уроку: урок
узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація класу
А.Ф. Лосєв якось сказав: «Будь-який труд
є осмисленим, результативним та вільним тільки тоді, коли він усвідомлюється як
моя особиста … необхідність». Як ви розумієте ці слова? Як ви думаєте, яка мета
нашого уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.
Швидкість хімічної реакції позначається:
А.W ; Б.V; В.m; Г.t.
2.Швидкість хімічної реакції
вимірюється в таких одиницях:
А. моль/л
; Б. г/моль; В. моль/л·с; Г. л/моль.
3. За якою формулою обчислюється швидкість хімічної
реакції:
4.Швидкість хімічної реакції при підвищенні концентрації
вихідних речовин:
А. збільшується; Б. зменшується;
В.
не змінюється; Г.
змінюється періодично.
5.
Швидкість хімічної реакції при підвищенні
температури:
А. збільшується; Б. зменшується;
В. не
змінюється; Г. змінюється
періодично.
6. Із збільшенням поверхні стикання реагуючих
речовин швидкість реакції:
А. збільшується; Б. зменшується;
В. не змінюється; Г. змінюється періодично
7.
Каталізатори, це речовини, що:
А. сповільнюють хімічну реакцію; Б. прискорюють
хімічну реакцію;
В. не
впливають на швидкість хімічної реакції.
8.Інгібітори,
це речовини, що:
А. сповільнюють хімічну реакцію; Б. прискорюють
хімічну реакцію;
В. не
впливають на швидкість хімічної реакції.
9.
Зазвичай каталізатори указують:
А. у реагентах;
Б.у продуктах реакції; В. над
знаком рівності.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
А. Зі зменшенням концентрації реагентів
швидкість реакції спадає;
Б .Інгібітори сповільнюють хімічні реакції;
В. Зі спаданням температури швидкість реакції
спадає
ІІІ. Зіткнення учнів із проблемою й висловлення первинних гіпотез
На сьогоднішньому
уроці ми узагальнимо з вами знання про типи хімічних реакцій та будемо розв’язувати розрахункові задачі за
термохімічними рівняннями.
ІV. Визначення теми та мети уроку
Формулювання разом з учнями мети
й завдань уроку.
V. Робота над гіпотезами,
висловленими учнями
Групова робота
1.
Учні об’єднуються в групи, одержують завдання на аркуші формату А3, виконують
відповідні розрахунки та обчислюють суму коефіцієнтів у даних
рівняннях.
Дано схеми двох
рівнянь, допишіть рівняння реакцій, вкажіть, яка з них є окисно –
відновною, урівняйте рівняння за
допомогою електронного балансу, вкажіть окисник і відновник, процеси окиснення
та відновлення:
( самостійна робота з
наступним обговоренням)
1)
КОН + HNO3
→ ; 2) HCl + Al → .
2.« Мозковий штурм»
На шматок заліза діємо розчином хлоридної кислоти.
Запропонуйте заходи, якими можна прискорити протікання реакції.
Fe +
HCl
|
3.
Наведені хімічні реакції класифікуйте за всіма вам відомими класифікаційними ознаками:
1)
4NO2
+ O2
+ 2H2O = 4HNO3
+ Q;
4.
Напишіть рівняння і назвіть тип реакцій, за допомогою яких можна здійснити
перетворення:
Al → Al2O3
→ AlCl3 → Al(OH)3 → Al2(SO4)3
Для
окисно - відновних реакцій складіть електронний
баланс, для реакцій йонного обміну запишіть рівняння в йонному вигляді.
5.
При взаємодії 9, 18 л (н.у.) хлору з надлишком водню
виділилось 75 кДж теплоти.
Напишіть термохімічне рівняння реакції.
6.
Як класифікуються реакції за тепловим ефектом?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
7. В яких
одиницях вимірюється тепловий ефект?
8. Вкажіть, які
реакції із даних є екзотермічними:
1) S + O2 =SO2 +293 кДж;
2) Fe2O3 + 3H2 = 2Fe
+ 3H2O ─ 89,6 кДж;
3)
2Н2 + О2 = 2Н2О; ∆Н = ─ 286 кДж;
4)
С + Н2О = СО + Н2; ; ∆Н = +131,4 кДж.
VІ. Обговорення
гіпотез. Загальний висновок
Ще раз звертаємо увагу на записи
рівнянь на дошці.
Які помилки допускалися в процесі виконання завдань?
VІІ. Підсумок уроку
-
Сьогодні на уроці я зрозумів
(ла), що…
-
Зараз я вмію…
-
Я не зроблю помилки в …
VІІІ. Домашнє
завдання
Повторити матеріал даної теми.
Підготуватися
до контрольної роботи
Список використаних джерел :
1.
Хімія.7 - 9 класи – Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи (оновлена), затверджена
наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
2. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі
загальної середньої освіти,— К.; Ірпінь, 2004,— 176 с.
3. Державний стандарт Постанова Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти».
4. П. П. Попель, Л. К. Крикля Хімія: Підруч. для 9 кл.
загальноосвітніх навчальних закладів – Київ: ВЦ «Академія», 2017. – 240 с., іл.
5. Ярошенко О. Новицкая В. И. Задания и упражнения по химии:
Учебное пособие для средних школ,— К.: Станица, 1997,— 180 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар